
MISSION REPORT

Tuesday 5 June 2007

VENEZUELA

CLOSURE OF RADIO CARACAS TELEVISIÓN PAVES WAY FOR MEDIA HEGEMONY

The most popular and one of the oldest of Venezuela’s news media, Radio Caracas Televisión 
(RCTV), stopped broadcasting at midnight on 27 May, 53 years after it first went on the air. 
There  were  tears  and  anger  at  its  Caracas  headquarters.  The  last  news  programme was 
followed by farewell hymns and prayers. Outside, the Venezuelan capital shook to the rhythm of 
demonstrations  by  the  many  opponents  and  fewer  supporters  of  what  the  former  called  a 
“closure” and the latter called “the end of a frequency concession.” 

RCTV is  no  more.  It  had  to  surrender  its  broadcast  channel  to  a  new  public  TV  station, 
Televisora Venezolana Social (Tves), on the orders of President Hugo Chávez. RCTV, whose 
mascot is the lion, was accused of supporting a coup five years ago, one that briefly ousted the 
president  from 11  to  13  April  2002.  Without  waiting  for  RCTV  to  exhaust  all  of  its  appeal 
possibilities, Chávez signed the decree creating the new state-owned station on 11 May. At 
RCTV, employees and management had been hoping until the end for an 11th hour reprieve. 
But the game was lost and a new media landscape is emerging in which Globovisión, with a 
signal that reaches only Caracas and four nearby cities, is the only opposition TV station that 
survives - and it might not survive for much longer.

President Chávez likes to deliver long radio and TV addresses which all the broadcast media, 
including the privately-owned ones, simultaneously transmit in “cadena” whether they want to or 
not. He also has his own Sunday programme called “Aló Presidente” on the leading public TV 
channel.  So  he already has  an impressive  media  apparatus  at  his  disposal  for  getting  his 
message across. 

Why did he need to take RCTV’s broadcast frequency and give it to another of his own stations? 
Why was RCTV’s management not charged and prosecuted at any point in the past five years 
for its “involvement” in the coup, especially as under the law this is a condition for refusing a TV 
station the right to broadcast for the next 20 years? Finally and above all, why did President 
Chávez go ahead with a measure that was so unpopular,  even among his own supporters? 
Opinion  polls  says  70  per  cent  of  Venezuelans  disapprove  of  RCTV’s  closure  -  this  in  a 
population in which four out of five get their news from television alone.

Reporters Without Borders went on a fact-finding trip to Venezuela from 24 to 28 May, meeting 
with national and foreign journalists, media owners, media specialists, human rights activists 
and political  analysts.  It  was at  RCTV on the day it  stopped broadcasting.  Its  requests for 
meetings with government officials and representatives of public and pro-government media 
went unanswered. Their silence was as eloquent as the comments of the people it did meet, 
and tends to  confirm that  RCTV’s  closure  was not  just  an administrative  measure.  On the 
contrary, it was a political move, one that establishes government hegemony over the broadcast 
media and constitutes a grave danger for editorial pluralism. It also revealed a new aspect of 
this political system known as “Chavism” - one that could be called media hegemony.

Presidential addresses
Imagine yourself with a TV remote control, zapping between five or six TV stations all showing 
exactly the same images of the president giving a speech. This bizarre situation is the almost 
daily lot of Venezuelans. The president’s speeches rarely go on for less than three hours and 
some go for  seven  if  he  is  feeling  inspired.  Far  from limiting  himself  to  cutting  ribbons  at 
REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



openings,  making the  occasional  formal  address to  the  nation  or  praising  the  recipients  of 
awards, Chávez delivers dissertations. Whenever the fancy takes him, he talks at length about 
contemporary geopolitics, about the works of independence hero Simón Bolívar, about his own 
works (what he has written and what he intends to write), about the Russian revolution and 
about what his own grandmother used to tell him.

Wouldn’t one TV station be enough for such a verbose speaker? No at all. President Chávez 
prefers speeches in full  to extracts, and he imposes them on all  the TV and radio stations, 
including the privately-owned ones, as he is entitled to do under article 10 of the Radio and 
Television Social Responsibility Law of November 2004. The system of “cadenas” (obligatory 
simultaneous broadcasts) is one of the key levers of a regime that largely governs for and by 
communication. There have been 1,542 Chávez “cadenas” in all since 1999, with a total of 922 
hours  of  airtime.  In  the  same  period,  there  have  also  been  1,000  hours  of  his  personal 
programme  “Aló  Presidente,”  broadcast  on  Sundays  by  the  state-owned  Venezolana  de 
Televisión (VTV). One the recent “cadenas” in particular, on 28 December 2006, caught the 
public’s attention.

Three weeks after his reelection as president by a very large margin, Chávez gave a speech to 
the  armed  forces  at  the  Caracas  Military  Academy  in  which  he  unexpectedly  commented 
towards the end: “There will no longer be any [frequency] concession for that TV station that 
was an accomplice to the coup, the station called Radio Caracas Televisión.” The threat at first 
met with incredulity.  Six years before he was democratically  elected in 1998, Lt.  Col.  Hugo 
Chávez had also tried to stage a coup - the 15th anniversary of which he marked with a military 
parade on 4 February. So he did not seem to be an position to use “coup-mongering” as a 
charge to bring against his detractors.

Despite its 42 per cent average viewer rating, far ahead of any of its public or commercial rivals, 
RCTV and  its  viewers  soon  realised  the  president  was  not  joking.  Communication  and 
information minister William Lara said on 2 January that RCTV’s broadcasting licence had been 
renewed for 20 years by a 1987 decree and expired on 27 May 2007, and that three options 
were being studies for replacing  RCTV as terrestrial broadcast Channel 2. There were moral 
and political charges as well as administrative ground for not renewing its licence – RCTV was 
accused of broadcasting pornography and, above all, of playing a leading role in the April 2002 
coup and the petroleum industry strikes in 2003 and 2004. Let us go back and look at all of this.

11 April 2002… then TV silence
Headed  by  Marcel  Granier  and  with  a  markedly  right-wing  editorial  line,  RCTV  had  the 
occasional problem with previous governments as well. It was suspended for periods ranging 
from 24 to 72 hours in 1976, 1980 and 1981, long before Chávez came to power, because of 
“sensationalist” content or, in the last instance, an “enticing and erotic” ad. In 1987, when social-
democrat Jaime Lusinchi was president, the government decreed that broadcast frequencies 
were conceded for a period of 20 years. Until then. there had been no limit. The measure was 
above  all  targeted  at  RCTV,  which  was  being  critical  of  what  was  called  “government 
omnipotency,”  said  Carlos  Ayala,  a  lawyer  and  former  president  of  the  Inter-American 
Commission  on  Human Rights  (IACHR).  The commercial  TV stations  and  the  state-owned 
Venezolana de Televisión were all suspended for 24 hours in 1989 for broadcasting a cigarette 
ad.

Chávez’s election as president was hailed for a while by some of the privately-owned news 
media but RCTV maintained its same editorial line and continued until the end to criticise violent 
crime, corruption and the cost of certain government measures and to always refer to “Lt. Col. 
Hugo Chávez” instead of “President Hugo Chávez.” Like the other opposition media, the events 
of 11 April 2002 gave RCTV the chance to sound the charge against the Chávez government. 
“11 April 2002 was initially a demonstration against government policy,” said Antonio Pasquali, a 
former  Central  University  of  Venezuela  professor  and  specialist  in  communication.  “The 
privately-owned media, especially the big TV stations, gave it the dimensions of a coup. Unlike 
the media owners, most of the demonstrators did not know Pedro Carmona, the Venezuelan 
Chamber of Commerce president who briefly replaced Hugo Chávez.”

The 11 April clashes left 17 dead. Splitting their screens in two,  Venevisión (owned by media 

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



mogul  Gustavo  Cisneros),  Televen,  RCTV and  Globovisión simultaneously  broadcast  the 
speech Chávez gave before leaving the Miraflores presidential palace and the exchanges of 
gunfire  taking  place  during  the  demonstration.  “There  was  complete  confusion,”  said  an 
independent journalist. “You did not know who was firing on whom, but what you could see on 
the screens reinforced the idea that the government had given orders for shots to be fired at the 
crowd.”  Globovisión  director  Alberto  Federico  Ravell  said:  “The only  reliable  source  at  that 
moment would have been the defence ministry, but we had no access to it. No one knew until 
the end of the day whether or not Hugo Chávez had left the country.” Ravell denied inciting the 
coup:  “I  willingly  admit  that  I  was not unhappy to see Hugo Chávez go, but  there is  a big 
difference between that and saying I organised a coup.”

Carlos Correa, the head of the watchdog Espacio Público, said: “You have to know that on the 
evening of 11 April,  Pedro Carmona, the short-lived interim president,  was invited on to the 
Venevisión set until two o’clock in the morning. If you accuse  RCTV of coup-mongering, you 
have to accuse all the other privately-owned TV stations as well.” Carmona announced on 13 
April that he wanted to dissolve parliament and rescind the mandates of governors and mayors. 
The coup appeared to be a  fait  accompli,  but  the public  got  angry and the military  ousted 
Carmona. Chávez then resumed control as president but all the privately-owned TV stations 
except  Globovisión  concealed  this  by  broadcasting  entertainment  programmes  and  soap 
operas. Chávez has not forgotten this silence.

Tiger submits, lion rebels
“If Chávez had been really Bolivarian, he would have had all the privately-owned TV stations 
closed down after the coup or he could at the very least have brought criminal prosecutions 
against  each  of  their  managements,”  said  Pasquali,  who  regards  Cisneros,  the  owner  of 
Venevisión (whose mascot is a tiger) as “one of the masterminds of the events in 2002.” None 
of the TV stations accused of supporting or participating in the 2002 coup has even been the 
target of any prosecution,  summons or judicial  report.  The legal  controversy about the non-
renewal of the lion’s licence stems from this. 

“If you accept that RCTV was guilty of a coup, a legal problem immediately ensues,” said Ayala, 
the  lawyer.  “Under  the  1987  decree  that  has  been  invoked  by  the  current  government,  a 
broadcaster may request the renewal of its concession if it has not been found guilty of any 
‘serious misconduct.’ In the absence of any judicial proceedings against it, RCTV therefore had 
a right to request and presumably obtain the renewal of its broadcast concession. Furthermore, 
the telecommunications law of 2000 stated that, from the moment it took effect, the government 
had two years to update the frequency registers and renew the frequencies for another 20 
years.”

On the basis of these laws,  RCTV maintained that its licence expired in June 2022, not May 
2007 and it filed some 20 appeals with the National Telecommunications Commission (Conatel) 
and the supreme court. Although it is normally supposed to issue a ruling within four days, the 
supreme court took five months before it finally rejected RCTV’s appeals as “inadmissible.” But 
the court only took 24 hours to order that RCTV equipment (including 58 transmitters throughout 
the country) be made available at no cost to the new station  Tves, at the risk of jeopardising 
RCTV’s cable transmission.

“Legally both RCTV and the government were right,” said Silvia Alegrett, the publisher of a local 
newspaper and co-director of Expresión Libre, a journalists’ collective created a month after the 
coup.  “The licence did end on 27 May but  RCTV  could under the law request  its  renewal. 
Venevisión, whose licence expired on the same date, succeeded [on 23 May, the same day that 
the supreme court’s constitutional division rejected RCTV’s appeal] in being able to continue to 
broadcast for another five years.” What is the reason for this different treatment? 

“It is very simple,” said Hugo Díaz Milano of Expresión Libre. “Venevisión negotiated its survival 
after  the  coup.  The  president  succeeding  it  getting  it  to  withdraw  its  political  analysis 
programmes and to fall in line with the government’s information.  Televen, the other national 
commercial TV station, did the same.” Pasquali added: “Gustavo Cisneros is a powerful man 
and close friend of George Bush Sr., but that did not prevent him from reaching a deal with 
Hugo Chávez. He has been able to continue to run his businesses in exchange for his media 

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



support.”

Ayala pointed out: “This is a violation of the article 13 of the American Convention on Human 
Rights.  Forcing  a  news  media  to  change  its  editorial  line  is  a  free  speech  violation.”  But 
business is business. Several  sources said the government buried the hatchet with the two 
stations,  Venevisión and  Televen,  shortly  before  the  2004  recall  referendum  on  Chávez’s 
continuing in office, which he won with 70 per cent of the vote.

Túlio  Hernández,  a  sociologist  and  El  Nacional columnist  who  for  a  while  supported  the 
government, is not fooled by the reasons given for silencing the  RCTV.  “It  was a unilateral 
decision, taken without any consultation or any serious thought about television as a public 
service,”  he said.  “It  is true that  RCTV had the lion’s  share of  the advertising market,  in a 
country where a lot of money is spent media advertising. And you can question, as I do, Marcel 
Granier’s concept of news and information. But as a remedy, closing RCTV is worse than the 
disease. The coup was just a pretext, and the ‘pornography’ charge does not stand up.”

As  evidence,  Hernández  points  to  “La  Hojilla”  (The  Razor  Blade),  one  of  the  leading 
programmes on the state-owned Venezolana de Televisión. “It has a very simple premise – to 
demolish everything the competition  does,”  he said.  “It  is  a collection of  insults,  calumnies, 
smutty comments and vulgarities.” A screening confirms that “La Hojilla” hardly conforms to the 
accepted requirements of public service broadcasting. If RCTV broadcasts a cartoon in which a 
white youth mistreats a black youth, “La Hojilla” says it proves that RCTV “incites young people 
to racism.”  If  RCTV screens Stanley Kubrick’s Full  Metal  Jacket,  it  is  guilty  of  “exalting the 
American army and the atrocities committed by the Empire.” And “La Hojilla” concludes: “This is 
the transculturalism that RCTV has been vomiting on the air for 53 years.”

Opposition media - a useful pretext?
Six days before the supreme court’s constitutional division approved RCTV’s closure, the court’s 
political-administrative division issued a similar ruling. Granier immediately realised that the fate 
of RCTV and its 3,000 employees was sealed, although its previous appeals had been received 
favourably by the Inter-American Commission on Human Rights and the Inter-American Court of 
Human Rights. President Chávez does not care about international law and has already let it be 
known that,  if  need be,  he would withdraw from the Organisation of  American States.  The 
supreme court’s ruling on the day of the closure was the coup de grâce.

“OAS  jurisprudence  takes  precedence  over  national  law  and  as  an  OAS  member  state, 
Venezuela has to comply,” Granier explained to Reporters Without Borders in his office on the 
fateful day. “We obtained favourable rulings on the approximately 100 physical attacks against 
our journalists, but the government ignored the decisions of both the commission and court. The 
IACHR also  ordered  protective  measures  for  RCTV employees  and  equipment,  but  again, 
nothing.  At  the  time  of  our  closing  down,  the  judge  who  was  supposed  to  implement  the 
international decisions has been fired by the supreme court.” Now it is over. And now Venezuela 
has only one privately-owned opposition TV station – Globovisión. But for how much longer?

“Created 12 years ago,  the station has 400 employees,” said Ravell,  Globovisión’s  director. 
“According to the government, our licence expires in 2015. Nonetheless, we are the target of 
about 50 judicial and administrative procedures with charges ranging from ‘insults’ to ‘unpaid 
taxes.’  The recent  nationalisation of  the main telephone and Internet  operator,  CANTV, has 
deprived us and all of the privately-owned opposition press of a major advertiser.” Like RCTV, 
Globovisión has appealed to OAS bodies about 70 cases of violence against its journalists since 
2001.  “No  investigation  has  ever  been  carried  out  and  no  one  has  ever  been  convicted, 
although the people involved were identified,” Ravell added. “Whenever the president makes an 
aggressive speech about us in a ‘cadena,’ we are immediately the target of violence.”
Two days before  RCTV’s closure,  Globovisión’s headquarters were vandalised by a group of 
pro-government activists. Footage of the attack was broadcast by all the TV stations and those 
responsible made no attempt to hide. On 29 May, two days after RCTV’s closure, Globovisión 
was accused by Hugo Chávez of “calling for his murder” although yet again there was no sign of 
any formal judicial complaint. Nonetheless, Ravell and the Leopoldo Castillo, the host of the 
discussion programme “Aló Ciudadano,” now face the possible of criminal prosecution. Before 
this new development, Ravell said: “The government has the means to silence us. But it could 

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



also  decide  to  use  us  as  pretext  for  saying  that  an  opposition  press,  and  therefore  press 
freedom, still exist in Venezuela.” The concern is shared by the owners of the leading opposition 
dailies  El  Nacional (with  print  run  of  100,000  copies)  El  Universal (130,000)  and  Tal  Cual 
(25,000).

“RCTV’s closure has made us fear the possible closure of other opposition media, one after 
another, even if the print media are less influential than the broadcast media,” said El Universal 
editor  Elides  Rojas.  “As  soon  as  we  utter  the  least  criticism,  we  become the  enemy.  For 
example, an editorial about the judiciary in June 2005 led to our being accused of ‘insulting a 
professional body and harming the reputation of a public institution’ under the new criminal code 
which had been promulgated two months before.  The case was finally closed the following 
August by the supreme court but the government’s constant recourse to threats forces us to 
censor ourselves.” Miguel Henrique Otero, the chairman of  El Nacional’s board and son of its 
founder, said: “The ‘cadenas’ and the programme ‘La Hojilla’ are used to identify this or that 
journalist for condemnation. It is an excellent method of harassment, even if I don’t think the 
print media has been completely weakened, because it is not the leading target.”

Media hegemony and political plans
What exactly  was  Hugo Chávez  trying to  achieve  by pressing  ahead with  RCTV’s  closure 
although it was widely condemned by the Venezuelan public and the international community? 
Why did a president who is so concerned about his image as the Third World’s new leader allow 
himself to be criticised by a European Parliamentary resolution on 24 May, by virtually all human 
rights and press freedom groups, by the governments and parliaments of many Latin American 
countries including Brazil, Mexico and Chile, and even by his Bolivian counterpart and ally Evo 
Morales, who said he was “determined not to so the same.”

A guerrilla leader in the 1960s and now editor of the daily newspaper Tal Cual, Teodoro Petkoff 
has tried to  rally  a divided opposition with no parliamentary representation and,  during last 
year’s presidential  election,  acted as campaign manager for Chávez’s main rival,  the social 
democratic governor of the western oil state of Zulia, Manuel Rosales. As such, Petkoff is one of 
the few public figures Chávez dares not attack in public. In Petkoff’s view, RCTV’s closure can 
only be understood as part of the overall political and media context. “It is more sophisticated 
that a mere act of censorship,” he said. “This is not Cuba or the former Soviet Union, and it is 
not a dictatorship. But it is a personal and almost total takeover of the public arena.” 

Like Hernández, the sociologist, Petkoff points to the president’s plans for the future. “Chávez 
wants the constitution amended in 2008 so that he can be reelected indefinitely,” Petkoff said. 
“The constitutional reform would include an institutional overhaul that would weaken the state’s 
federal structure and the status of the governors as counter-weights [two of the current ones are 
Chávez  opponents].  Also  under  discussion  is  a  so-called  enabling  law that  would  endorse 
government by decree, which already exists in practice. A state takeover of sports, involving a 
merger of the Venezuelan Olympic Committee and the ministry of sports, is in the works. And 
the culture ministry’s role would be refocused on mass education.”

According  to  Petkoff,  there  are  also  plans  for  the  creation  of  a  United  Socialist  Party  of 
Venezuela (PSUV) - although this is for the time being opposed by the centre-left Podemos, the 
left-wing Patria para Todos and the Communist Party – as well  as a reduction in university 
autonomy  and  “complete  government  control  over  the  armed  forces,  with  the  president 
becoming their military commander in chief as well as their constitutional head.”

Various journalists and analysts said there was little agreement on these grand plans, even in 
the corridors of power. “Indefinite reelection is not popular,” Petkoff said. “Nor is the enabling 
law. Nearly 200 recall referendums have been convened by the people against governors or 
mayors, including Chavist ones. The unions and NGOs are reacting particularly badly to the 
state’s takeover attempts. But where is the political opposition?”

Gregorio Salazar, the secretary-general of the National Union of Press Workers (SNTP), which 
represents 20,000 journalists,  including 16,000 who are affiliated to the National  College of 
Journalists, endorsed this view. “Hugo Chávez’s presidential project cannot accommodate the 
presence of social intermediaries such as the media, professional or humanitarian organisations 

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



or even unions likely to criticise him,” Salazar said. “RCTV’s closure is a way of silencing any 
comments about, for example, violent crime or shortages of essential products. The 2002 coup 
became  an  argument  for  justifying  this  takeover  of  the  means  of  expression  and  public 
structures. The government tried for a while to take advantage of broad support in the journalist 
community. It has turned journalists against it by announcing RCTV’s closure, even those who 
did not like this station. Now we are all in an impasse.”

The Foreign Press Association (APEX), which groups more than 90 correspondents of about 50 
news media, took an equally pessimistic view, stressing the climate of mistrust between the 
press and government  (a  problem also reported in  certain  diplomatic  circles).  “A decree in 
January confirmed a situation that had existed since 2002,” said one of the APEX’s foreign 
representatives.  “Information  is  now  entirely  centralised  within  the  communication  and 
information ministry (MINCI). The press offices of the other ministries are no longer of any use. 
Officials are no longer allowed or no longer dare to say anything, except to the official press 
which  just  asks  easy  questions.”  The  Venezuelan  correspondent  of  a  foreign  newspaper 
concurred: “As the 28 ministers are totally subservient to the president,  we have to content 
ourselves with anonymous sources within the ministries. Some officials told me they disagreed 
with RCTV’s closure but begged me not to quote them by name for fear of seeming like ‘coup 
supporters’.”

Bereft of many of its advertisers, the regional press has to cope with competition from new local 
newspapers with direct state funding. No fewer that 63 newspapers have seen the light of day 
since January, all reporting the official news.

No more NGOs?
Forum for Life, a coalition of 20 NGOs founded in 1997, has reason to worry. A draft law on 
international  cooperation that  passed on its first reading in June 2006 aims to limit  “foreign 
influence” over NGOs by restricting their funding. “Similar initiatives were tried in Colombia and 
Peru,”said Humberto Prado, the coordinator of an NGO that monitors Venezuela’s prisons. “In 
this case, the aim is also to restrict the NGOs’ room for manoeuvre and independence as much 
as  possible,  especially  those  that  intervene  in  sensitive  areas  such  as  prisons,  abuse  of 
authority by the army and police, and human rights in general. My NGO, for example, is no 
longer able to go as a ‘visitor’ into prisons where violence is endemic. Venezuela has 18,500 
detainees, of whom 133 died in their cells in the first quarter of 2007, 18 of them on the same 
day in the same prison. This situation did not begin under Chávez, but it bothers them because 
it has not been resolved since he took office.” 

At the same time, the 204 NGOs that used to get subsidies from CANTV are waiting to see what 
will happen now that it has been nationalised.

In the wait for the law’s final adoption, the government does not lack ways to put pressure on 
journalists and NGO activists who are too talkative or obstructive. “The 2004 recall referendum 
that Hugo Chávez won was requested by the opposition,” said Prado. “At the time, deputy Luis 
Tascón produced a list of all the signatories to the petition demanding the referendum – 12 
million names with their political leaning, their ID card number and so on. It caused a scandal 
because it was unconstitutional to do this. The government denied it at first. Finally Chávez 
ordered the government not to use the list any more.”

The  RCTV affair  has  seen  this  kind  practice  revived  under  the  aegis  of  Eva  Golinger,  a 
Venezuelan-American lawyer based in New York and author of a book entitled the “El Código 
Chávez” (The Chávez Code) about US involvement in the 2002 coup and the recipients of US 
funding in Venezuela. On 25 May, she produced a blacklist of Venezuelan journalists who have 
travelled to the United States. It included the Reporters Without Borders correspondent.

Does Chavism dissolve in freedom of expression?
Let us sum up. Complete control of the state, government and armed forces. No opponents in 
parliament,  as the opposition boycotted the 2005 legislative elections.  A ruling party that  is 
virtually the only party. Twenty-two out of twenty-four state governors who are entirely loyal. And 
soon, a largely neutralised civil society.

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



By closing RCTV and above all by taking its equipment for Tves, Chávez has tightened his grip 
on the last bastion that was holding out – the media. The media under his control now include 
the main national daily,  Últimas Noticias (with a print-run of 200,000 copies), a score of radio 
stations (and many of the community  radio stations),  the public TV stations  Venezolana de 
Televisión (with its programmes “La Hojilla” and “Aló Presidente”), Telesur, Vive TV, Asamblea 
Nacional and  now  Tves,  the  commercial  TV  stations  Televen and  Venevisión,  and  the 
telecommunications and Internet operator CANTV. 
With all these media, the president no longer a longer needs a law to impose his “cadenas,” 
which his opponents hail by honking car horns and beating pots and pans. “On the radio, we 
have  to  put  up  with  the  noise  of  tanks  when  Chávez  insists  on  military  parades  being 
broadcast,” a journalist complained. Two more public TV stations are soon to be launched – a 
cable Canal de Noticias and a terrestrial Canal I. Is there no limit to this voracious appetite?

It  is  the  appetite  of  “a  man  whose  own country  is  not  big  enough,”  says  Hernández,  the 
sociologist. “Venezuela is too small  in his eyes. For Chávez, the cult of the military and the 
almost  religious cult  of  Simón Bolívar are linked.  His regime is  based on an army-caudillo-
people triptych with Third World leader ambitions.” Among the foreigners who have inspired the 
future  constitutional  reform  are  such  different  people  as  Spanish  academic  Juan  Carlos 
Monedero,  Le Monde Diplomatique editor  Ignacio  Ramonet  and Argentine political  scientist 
Norberto Ceresole, former éminence grise of the “carapintadas,” an far-right military faction that 
staged uprisings during Raúl Alfonsín’s presidency. 

So, does Chavism mean dictatorship? “No,” replied Hernández, “it is more of an authoritarian 
mix of different discourses, including the discourse of a dispenser of justice and revenge, anti-
Americanism, calculated references to Cuba, militarism and primitive religion in the form of the 
dream of a new man. But all the while with guarantees, promises of democracy.”

One democratic guarantee has perhaps gone with RCTV’s closure. Street demonstrators of all 
political  tendencies spoke of  a “first  step towards a dictatorship.”  The reality  is  much more 
nuanced, but the deed is there. President Chávez may believe he has put an end to a media 
war that had gone on for five years, but he certainly has not pacified an extremely polarised 
society.

Intentions
- As “the participation of Radio Caracas Televisión (RCTV) in the coup of 11 April 2002” was not 
legally established (and this was essential in order to have grounds for not renewing its licence);

- As the supreme court ruling of 25 May ordering the seizure of RCTV’s equipment for the new 
TV station, Televisora Venezolana Social (Tves), clearly violates the telecommunications law of 
12 June 2000, which recognizes that the media own their equipment;

- As this seizure not only deprives RCTV of its terrestrial broadcast outlet but also jeopardizes 
its ability to broadcast by cable;

- As the government of the Bolivarian Republic of Venezuelan, a member of the Organisation of 
American States (OAS),  violated the American Convention on Human Rights,  to which it  is 
bound, by failing to comply with the injunctions of the Inter-American Commission on Human 
Rights  and  the  Inter-American  Court  of  Human  Rights  regarding  the  protection  of  RCTV’s 
personnel and equipment;

- As the president of the Bolivarian Republic of Venezuelan decided unilaterally to close RCTV;
Reporters Without Borders intends to refer the case of  RCTV to the United Nations Human 
Rights Council, whose next session will be in Geneva from 11 to 18 June, to the UN special 
rapporteur  for  freedom  of  expression  and  to  the  Council  of  Europe.  The  press  freedom 
organisation also intends to refer the case to the Inter-American Commission on Human Rights 
IACHR) and to its special rapporteur for freedom of expression and information. Referring the 
case to the IACHR obliges the government of the Bolivarian Republic of Venezuela to cooperate 
with the commission and attend any hearing it convenes.

Report by Andres Cañizalez, Robert Ménard and Benoît Hervieu

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.



5 rue Geoffroy-Marie - 75009 Paris (France)
Tel: 331-4483-8468 / Fax: 331-4523-1151

americas@rsf.org – Read more  ➥ www.rsf.org

REPORTERS W ITHOUT BORDERS DEFENDS IMPRISONED JOURNALISTS AND PRESS FREEDOM THROUGHOUT THE WORLD.  IT HAS NINE NATIONAL SECTIONS (AUSTRIA,  
BELGIUM, CANADA, FRANCE,  GERMANY, ITALY,  SPAIN,  SWEDEN AND SWITZERLAND).  IT HAS REPRESENTATIVES IN BANGKOK, LONDON,  NEW YORK,  TOKYO AND 
WASHINGTON. AND IT HAS MORE THAN 120 CORRESPONDENTS WORLDWIDE.

mailto:afrique@rsf.org
http://www.rsf.org/

	MISSION REPORT

