
Darfur :
An investigation into a tragedy’s 
forgotten actors

April 2007 

Reporters Without Borders - Africa Desk
5, rue Geoffroy Marie - 75009 Paris - France

Tél : (33) 1 44 83 84 84 - Fax : (33) 1 45 23 11 51 
E-mail : africa@rsf.org 

Web : www.rsf.org 

Le
a 

Li
sa

 (A
FP

)



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

2

The prevailing media image of Sudan is 
a land of massacres, a terra incognita in 
which the 21st century’s first genocide is 

unfolding in Darfur, out of sight, without foreigners 
reporting what is happening, without any Suda-
nese voicing criticism. In fact, the reality is much 
more complicated. It is certainly not easy for a fo-
reign journalist to go to Sudan, and even more so 
to Darfur. This supports the image of a country that 
is closed to the outside world, one where all kinds 
of massacres can take place secretly. The usual red-
tape is complicated by the Sudanese government’s 
arbitrary measures and by the dangers inherent in 
any war zone. 

But the press freedom situation in Sudan 
is not just about these difficulties. Like Sudanese 
society as a whole, the Khartoum press is active 
and diverse. Even in Darfur, there is a very real civil 
society, one that is conscious of the challenges it 
must face, one that is trying to take Sudan down 
a different road from that of autism, hatred and 
repression that has resulted in the death of some 
200,000 Darfurians in the past four years. But few 
listen to them, either in the government in Khar-
toum or abroad. A Reporters Without Borders 
team went to Khartoum and El-Fasher from 17 to 
22 March to meet Sudan’s forgotten actors and to 
contribute information to the debate about how to 
resolve the tragedy in Darfur. This report presents 
the result of the team’s investigation.

Obstacles, obstruction and 
danger

The international media turned its attention 
to Darfur because of the insurrection that began 
in February 2003. From the start of the rebellion, 
many security and administrative obstacles pre-
vented foreign reporters from freely reporting on 

the situation in western Sudan, a region as big 
as France. Even when not completely blocking 
access to Sudanese territory, this “bureaucratic 
fence” often suffices to deter the international 
press, especially the broadcast media, which are 
particularly susceptible to the dictates of time 
and money and the “no pictures, no story” prin-
ciple. Enclosing a vast country, Africa’s biggest, a 
country that is having to cope with several crises 
at the same time and with considerable interna-
tional pressure, this “fence” is based on several 
provisions.

To start with, the Sudanese government 
issues visas on a case-by-case basis as it mistrusts 
international public opinion and assumes it to be 
hostile. News media and individual journalists are 
blacklisted if they are deemed to have crossed 
the red lines it has laid down, although it is not 
always clear what criteria determine the choice. 
It is impossible to get exact figures for visa refu-
sals, especially as embassies often just ignore re-
quests from journalists considered undesirable. 
The issuing of visas is a discretionary prerogative 
and in this sense, Sudan is no different from other 
countries. 

The refusal to let a UN Human Rights 
Council special mission led by Jody Williams en-
ter the country at the start of 2007 was just the 
tip of the iceberg. And it is no secret. Sudanese 
officials are often open about it, both in embas-
sies and in Khartoum. A government source ac-
knowledged to Reporters Without Borders that 
keeping a blacklist could be counter-productive 
but it was attributed to the fact that “many media 
had proved to be insulting towards the Sudanese 
government.” In other words, it is portrayed as le-
gitimate self-defence by the government in reac-



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

3

tion to criticism in the US and European press since 
the start of the civil war in Darfur and, before that, 
to the 21 years of fighting between government 
troops and the southern rebels, especially John 
Garang’s SPLA1.

Many journalists who are denied entry to 
Sudan or access to Darfur (which requires a spe-
cial travel permit) cover the crisis in western Sudan 
from refugee camps in neighbouring Chad or ille-
gally enter Sudan across the border, risking arrest 
and trial. Anticipating the difficulties of getting a 
visa and travel permit, foreign journalists have of-
ten taken the easier option of  “covering” Darfur’s 
tragedy from eastern Chad, solely on the basis of 
what refugees there tell them. 

Whatever the reasons for this, any report on 
Darfur from refugee camps in Chad is inevitably 
incomplete. It can even misrepresent the reality if, 
for example, refugees who fled at the height of the 

newspaper who had an assignment from Natio-
nal Geographic magazine to report on the Sahel, 
was arrested together with his Chadian driver 
and interpreter on 6 August 2006 in North Darfur 
by members of the Sudan Liberation Army led 
by Minni Minawi (SLA-Minawi), a Darfurian re-
bel group allied with the government since May 
2006. 

Handed over to the multinational forces 
of the African (Union) Mission in Sudan (AMIS) 
and then to the police in El-Fasher, North Dar-
fur’s capital, they were charged with “spying” and 
“entering the country illegally.” Aside from not 
having a visa, Salopek was specifically accused 
of carrying two US passports as well as satellite 
photos of the region (which can be downloaded 
from the Internet). After intense negotiations by 
Governor Bill Richardson of New Mexico (Salo-
pek’s home state) with President Omar Al Bashir, 
he and his two assistants were finally released on 
9 September. They had been held for just over a 
month.

A week before, President Bashir had acce-
ded to a request by a special envoy from his Slo-
venian counterpart and had pardoned Tomo Kri-
znar, a writer, photographer, human rights activist 
and editor of a website dedicated to the causes 
he defends, who had been detained in El-Fasher 
since 20 July on charges of “spying,” “dissemina-
ting news illegally” and “entering the country 
illegally.” He had been sentenced on 14 August 
to two years in prison and a fine of 500,000 Suda-
nese dinars (2,000 euros). 

Kriznar said he had gone to Darfur at the 
behest of his president, Janez Drnovsek, to pro-
mote the peace proposals which Slovenia had 
submitted to the belligerents in February, to 
everyone’s surprise. The Slovenian initiative had 
been rejected by the African Union, which was 

atrocities in 2003-2004 describe a situation that has 
evolved since their forced departure. (The violence 
has spent itself in a land razed and emptied of its 
inhabitants, while the two initial rebel movements 
have split into many factions and, since the peace 
accord some of them signed with the government 
in May 2006 in Abuja, are fighting among them-
selves and are also carrying out atrocities on the 
civilian population.)

In 2006, two incidents highlighted how 
risky it had become for the international press to 
enter Darfur clandestinely. Paul Salopek, an Ame-
rican journalist with the Chicago Tribune daily 

 1 -  A “cynical” government is waging a “terrorist campaign” 
(“Death and Deception in Darfur,” op-ed by lawyer Daniel 
Wolf in the Washington Post on 31 July 2004). Many western 
editorialists blame the government for “genocidal massacres” 
carried out by its “murderous militias” (“Darfur Showdown,” 
an editorial in the 15 March 2007 issue of the San Francisco 
Chronicle). After a period of relative indifference, the French 
press ran a number of reports and columns about Darfur in 
early 2007, criticising the “international community’s indiffe-
rence,” and the Sudanese government’s “unacceptable obs-
truction” while unnamed massacres took place. “Villages and 
crops are torched by the janjaweed, savage, unprincipled 
bands sponsored by the Islamist government in Khartoum” 
(“Protest, and keep protesting,” a column by Jacques Julliard 
in the 15 March 2007 issue of Le Nouvel Observateur.) Before 
the war in Darfur, the Sudanese army was accused by the re-
bels in the south of using “genocide techniques,” and these 
claims were picked up by the international press.



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

4

at the time negotiating a peace accord in Nigeria 
between the Sudanese government and Darfur’s 
main rebel groups. Because of his outspoken po-
sition on the crisis in western Sudan (which he 
had publicly described as “genocide”), Kriznar had 
been refused a visa by the Sudanese embassy in 
Austria, so he had chosen to enter Darfur by one of 
the many clandestine border crossings along the 
extensive border between Chad and Sudan – cros-
sings used by rebels whose bases are in Chad.

Khartoum, crossroads for 
special envoys

One should not get the wrong impression 
from the Salopek and Kriznar cases and Sudan’s 
“bureaucratic fence.” In fact, many journalists do 
get in, even if they have to spend days negotiating 
an obstacle course. According to the External In-
formation Council (EIC), an information ministry 
offshoot that handles foreign press accreditation, 
Sudan received around 4,000 foreign journalists in 
2006.  Most of them came – often as part of official 
delegations – for three international summits (the 
African Union summit in January 2006, which was 
covered by 800 visiting journalists, the Arab Lea-
gue summit, which drew 1,200 journalists, and the 
Asia-Caribbean-Pacific summit, which was covered 
by 460 reporters). But another 1,500 foreign jour-
nalists also legally visited Sudan, according to Bakri 
Awad Al-Karim Mulah, the head of the EIC, who 
said they “nearly all went to Darfur or the south.” 
He added that he was amazed by the “bad image 
of Sudan portrayed in the international press.”

Most of the leading international media 
that cover Africa or the Arab countries, such as 
Al-Jazeera or Reuters, have a correspondent or a 
bureau in Khartoum. The Gulf-based satellite TV 
stations used to be punished for the least offence1, 
because of their weight in the Muslim world, but 
now they benefit from a steadily expanding room 
for manoeuvre which the Sudanese authorities 
have also accorded to the national print media sin-
ce the signing of an accord with the south2. All the 
publishers and editors interviewed by Reporters 
Without Borders acknowledged enjoying a “de-
gree of freedom” – the accepted term in Khartoum 
– that was unknown before 2005.

But visiting foreign correspondents have 
to meet many administrative requirements if they 
want to travel outside Khartoum. Permits to visit 
the Darfur region’s three capitals, El-Fasher, Nyala 
and El-Geneina, have to be approved by the se-
curity services. To get through the checkpoints at 
the airports of each of these three cities, foreigners 
much provide photocopies of the travel permit is-

sued by an interior ministry office that controls 
the registration of foreigners. The permit is a sort 
of internal visa without which it is impossible to 
move about the country legally. The application 
form clearly states that it is forbidden to go out-
side of the Darfur region’s three capitals without 
prior permission from the Humanitarian Aid 
Commission (HAC). 

This government agency, which officially 
coordinates all humanitarian activities (as well as 
the surveillance of foreigners’ movements), is wi-
dely criticised by NGOs and journalists. As mana-
ger of the gigantic camps for displaced persons 
around Darfur’s main cities, it controls interviews 
with victims, which form the core of news repor-
ting in the region. “The HAC will sometimes take 
three days to deliver permits that have already 
expired,” Reporters Without Borders was told by 
a foreign observer. His criticisms echoed those 
of the US state department, which on 20 March 

complained of “imprecise legislation, intrusive 
inspection of humanitarian vehicles, exorbitant 
administrative taxes and delays in the delivery of 
travel permits” by the HAC, all of which jeopardise 
the delivery of aid. “Foreign journalists’ freedom 
of movement is determined by the nature of the 
visa,” said Mulah, the head of the EIC.

1 - The police closed Al-Jazeera’s Khartoum bureau by force 
in December 2003.
 
2 - The final peace accord for southern Sudan, known as 
the Comprehensive Peace Agreement (CPA), was signed in 
January 2005 in the Kenyan capital of Nairobi by Sudanese 
Vice-President Ali Osman Taha and John Garang, the head of 
the southern rebel group, the Sudan People’s Liberation Army 
(SPLA). The war had begun in 1983 when the mainly Chris-
tian and animist south rebelled against the Arab and Muslim 
north. Referring to this historic accord in the presence of the 
UN secretary-general, several African presidents, and many 
senior European and US officials on 11 July 2005, President 
Bashir undertook to support democratisation, the rule of 
law and freedoms. The lifting of censorship was one of the 
measures that resulted from the repeal of the state of emer-
gency laws that had been in effect since a 1989 coup.



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

5

Administrative requirements and restraints 
do not normally prevent journalists from moving 
about Darfur altogether but they render such mo-
vements complex and unpredictable and they 
function as a slip-knot ready to tighten as soon as 
the situation deteriorates. On 7 November 2006, 
for example, the Sudanese government officially 
ceased to issue travel permits to foreign journalists 
after a resumption of fighting. A week after a de-
cree to this effect was issued, the Sudanese air force 
violated the Abuja accords by bombing Birmaza, in 
North Darfur, in support of pro-government troops 
on the ground. The Darfur travel ban and resulting 
news blackout lasted three months.

The official reason for imposing the ban 
was a desire to “relax procedures” governing the 
movements of foreign journalists at a time of in-
creasing incidents in Darfur. Among the reasons 
given by police at El-Fasher airport for confiscating 
the London-based Sunday Times correspondent’s 
passport in early November was the fact that she 
was wearing a cap with another news organisa-
tion’s logo. The previous month, police detained 
a foreign TV crew for several hours because, they 
said, they did not recognise the interior ministry’s 
stamp on their visa extension. At the same time, 
the visiting correspondent of a western newspaper 
was detained for a day because of a typing mistake 
in his travel permit.

Once they are in the government’s sights, 
foreign journalists accredited in Khartoum are lia-
ble to be blacklisted. “I suppose they did not like 
my stories,” Reporters Without Borders was told by 
a Khartoum-based journalist who was suddenly 
facing expulsion because his residence permit had 

not been renewed. “But I really don’t know if I am 
being personally targeted or if it is my employer,” 
he added, highlighting the unpredictable nature 
of relations between the Sudanese government 
and the foreign press.

“You can work despite all the hassles,” 
said Opheera McDoom, the Reuters correspon-
dent in Sudan, who has made many visits to the 
country’s troubled areas1. “Like me, most of the 
journalists I know have been able to travel to 
Darfur and work there with relative freedom,” 
she said, adding that there were “one or two fo-
reign journalists full-time” in the region. Discre-
tion, patience and prudence are all needed, while 
familiarity with Sudan and the national language 
significantly increase a foreigner’s chances of not 
being caught by the many kinds of traps set by 
the Sudanese civil service and police.

For a long time, McDoom was the only 
foreign correspondent in Sudan to speak Ara-
bic and she stresses the usefulness of this skill. 
“It is essential to be able to communicate with 
the security forces at a checkpoint, understand 
their questions and know how to negotiate your 
way out of a problem,” she stressed. Quick to see 
political motives behind every action, journalists 
and humanitarian workers who do not speak the 
national language often make things worse by 
being tactless. In a country like Sudan where the 
first few words spoken between host and guest 
can determine how the relationship proceeds, 
McDoom is probably right when she says: “It is 
conceivable that some visa refusals have due to 
the fact that the applicants did not know how to 
introduce themselves to the authorities.”

Finally, some foreign reporters have a li-
mited grasp of local reality. “Foreign journalists 
come here for just two days and are insistent on 
going to one of the camps for displaced persons 
surrounding the city,” said Mohammed Badawi, 
the North Darfur director of the Amel Centre, a lo-
cal NGO that concerns itself with torture victims. 
“Getting all the permits entails lots of problems,” 
adds this young Darfurian, who often functions as 
a guide or fixer for foreign journalists in their rela-
tions with the authorities and displaced persons. 
A foreign correspondent complained: “Some ar-
rive in Sudan, and ask to see the rebels without 
really knowing who they are talking about. And 
then they leave.”

Opheera McDoom (Reuters)

1 -  A British journalist, Opheera McDoom joined Reuters in 
September 2003 and worked in London for almost a year 
before being sent in July 2004 to Cairo, from where she co-
vered both Egypt and Sudan. The agency finally asked her to 
open a bureau in Khartoum, where there had been no Reu-
ters presence for the previous 15 years. The bureau now con-
sists of two full-time journalists, two TV crews and a stringer.
 



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

6

Free or embedded
With no front line, Darfur is dotted with 

the targets of raids, a vast, France-sized territory 
of mountains and sand that the civilian popula-
tion has been forced to abandon. A dozen armed 
groups of uncertain loyalties and enmities roam 
across a war zone that is hard to control, while a 
suspicious government mans the legal access 
points. Policemen, soldiers, “border-guards” (a pro-
government militia) and former SLM-Minawi re-
bels who have made peace with the government 
all vie for authority on the streets of El-Fasher in 
Toyota pickups. If foreign journalists can negotiate 
the “bureaucratic fence” and its complex traps, they 
can access the urban areas where combatants co-
habit. But leaving the cities and seeing the fighting 
poses a different kind of challenge altogether.

The only conceivable way of getting out of 
the cities is to travel with the UN, the AMIS or non-
governmental organisations. The UN and the AMIS 
sometimes take journalists with them to cover 
their activities. But the NGOs operating in the area 
(which with some 14,000 agents is the world’s big-
gest theatre of humanitarian operations) are more 
and more reluctant to do this, or even to talk to the 
media. They have good reason to fear having the 
HAC’s sights turned on them. During the Reporters 
Without Borders visit, 52 NGOs based in South Dar-
fur were “provisionally closed” on the grounds that 
they existed “only in name.” Jamal Youssef Idriss, a 
HAC official, said: “They have neither offices nor ve-
hicles. They just have documents and stamps.” He 
added that their permits would be “reexamined.”

So the only way to get information about 
the real situation in the three regions in crisis is to 
travel on one’s own, an adventure that tempts few 
foreign journalists. “As in all war zones, you have 
to be ready to face dangerous and unpredictable 
situations,” says McDoom, who is the first foreign 
journalist to have met and photographed the Cha-
dian rebels of the United Front for Change (FUC) in 
2005. In the absence of organised political structu-
res or even a clear chain of command, it is hard in 
Darfur to identify rebel groups, which keep split-
ting. Aside from the “historic” armed movements, 
many new guerrilla groups have emerged since 
the signing of the Abuja accords in May 2006.

“Fifty men with guns and two jeeps, that’s 
what the new rebel groups typically come down 
to,”said one western diplomat. A foreign journalist 
who has visited the region several times said: “I ad-
mit to not knowing if the rebel groups or pro-go-
vernment militias still follow orders in the far west.” 
He added: “The different rebel groups are capable 

of killing each other1, and those who are called 
the janjaweed are fighting more in the interests 
of their tribes than on instructions from the Su-
danese high command.

For anyone expecting to find rebels with 
common goals, there is complete confusion on 
the ground because of the way political, tribal 
and individual interests intermingle. This is also 
true, individually, of the pro-government armed 
groups, with the janjaweed consisting of tribal 
militiamen and mercenaries who take what they 
are due from the civilian population. However, 
the government in Khartoum has a global stra-
tegy, in which some Arab militias fighting on its 
behalf have been incorporated into a corps of 
“border-guards” while at the same time it denies 
controlling the janjaweed, despite what the in-
ternational media say. Foreign journalists are ex-
posed to all kinds of dangers in this political and 
military maelstrom, including the possibility of 
being manipulated by those claiming to be their 
“protectors.”

A living country
But the press freedom situation in Sudan 

is not just about these many obstacles. There 
are no longer any restrictions on the possession 
of satellite dishes and, like the rest of the Arab 
world, Sudanese viewers prefer to get their news 
from Al-Jazeera and Al-Arabiya than the state-
owned Sudan TV. As for radio, RMC Moyen-Orient 
and the BBC have their own FM frequencies and 
are easy to tune into for most of the Khartoum 

Mohammed Badawi (Amel Center, El-Fasher)

1 -  A dissident faction of the Justice and Equality Movement 
(JEM) opened fire on members of their own original move-
ment in October 2005 after kidnapping more than 30 civilian 
and military members of the AU mission and demanding a 
place at the Abuja negotiating table. Several members of the 
“historic” JEM rebels were killed. After an accord was reached 
putting an end to the incident,  members of another rebel 
group, the National Movement for Reform and Development 
(NMRD), attacked a AU team sent to rescue the hostages.



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

7

a favourite weapon of the authorities since 2005. 
This ambiguous provision, which is supposed to 
“prevent any influence on the procedures that 
are still before the investigative authorities,” ens-
nared Al-Sudani in early 2007. The justice minis-
try suspended the newspaper “indefinitely” on 
1 February for referring to last year’s murder of 
Al-Wifaq editor Mohammed Taha in violation of a 
government-imposed news blackout on the case 
with the stated aim of “keeping the peace.” The 
authorities backed down after 48 hours of pro-
tests from journalists and media organisations, 
and from the generally pro-government National 
Press Council , which questioned the legality of 
the move.

Such episodes, of which there were do-
zens until 2004, have now become rare even if 
use of article 130 is repeatedly condemned by 
all journalists in Khartoum, including those re-
garded as ruling party supporters. “Our position 
is clear,” said Nation Press Council president Ali 
Shummu. “We think article 130 should not be ap-
plied to the press.” The article’s future seems sett-
led, but it will continue to be a threat, one of seve-
ral repressive tools available to the government, 
as long as a political decision is not taken to kill it 
off. The existing press law, the seventh since 1930, 
still makes defamation and the “publication of 
false news” punishable by imprisonment, as do 
press laws in many other African countries. This is 
why Adil Elbaz, the editor of the privately-owned 
Arabic-language daily Al-Sahafa, said, “the Suda-

public. Radio France Internationale’s French-lan-
guage programmes can be heard throughout the 
country on RMC Moyen-Orient, as can Deutsche 
Welle’s Arabic, English and German-language pro-
grammes. At Nyala, the BBC World Service Trust, 
the British public broadcaster’s humanitarian 
wing, has even created Lifeline Darfur, an Ara-
bic-language programme employing Sudanese 
journalists broadcasting 30-minute programmes 
twice a week for Darfur, eastern Chad and the nor-
theast of the Central African Republic. The sole gap 
in radio broadcasting – and it is significant one – is 
the fact that the only two privately-owned Suda-
nese stations whose broadcasts reach the entire 
country are essentially commercial and just carry 
back-to-back news bulletins. In all, there are seven 
privately-owned radio stations, all of them on the 
political sidelines.

With 35 dailies, six weeklies and three 
monthlies1, Khartoum is a major city in which 
the independent press finally has a place after 10 
years of slow progress and then sudden accele-
ration in the wake of the peace accord between 
the north and south in January 2005. The news 
stands along the capital’s main avenues offer a di-
verse range of news of all tendencies in Arabic and 
English. All the newspaper editors that Reporters 
Without Borders met agreed that the Sudanese 
print media have enjoyed increasing freedom 
since the peace accord was signed with the south. 
“Censorship has been abolished and our room for 
manoeuvre is unquestionably more flexible than 
before,” said Mahgoub Erwa, the editor of the in-
dependent daily Al-Sudani, which claims to have 
100,000 readers. (No daily has a print run of more 
than 40,000.) “Newspapers like ours, which do not 
toe the government line, are nonetheless subject 
to frequent intimidation, on the least pretext,” he 
added.

Arbitrary use of article 130 of the code of cri-
minal procedure, which punishes violations of the 
confidentiality of judicial investigations, has been 

Mahgoub Erwa (Al-Sudani)

Adil Elbaz (Al-Sahafa)

1 -  Figures provided to Reporters Without Borders by the 
National Press Council, the body that regulates the Suda-
nese print media.

2 -  The Khartoum Monitor, a pro-south English-language 
daily, was closed down seven times in 2003 under article 
130.



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

8

nese press is not really free,” adding, “but we are 
making progress.”

The National Press Council insists that it is 
committed to improving the situation, even if the 
editors Reporters Without Borders met accuse it 
of being “weak” and “under the government’s con-
trol.” It has began an overhaul of the press law that 
should see the light of day by the end of the year, 
and it boasts of only once taking action of its own 
accord against a newspaper. “We thought its way 
of addressing the president was not appropriate in 
a country such as Sudan, and the punishment was 
mild – one day’s suspension,” Shummu said. The 
council also boasts of the fact that in the space of a 
year, only three temporary suspension orders were 
issued against Khartoum-based newspapers, none 
of which was for longer than three days.

Lawsuits are nonetheless common and 
newspaper editors often have to go to the law 
courts. “That said, even if our judicial system is not 
perfect, it is relatively independent and anyway 
much better than in Iraq or Saudi Arabia, for exam-
ple,” Elbaz said. In the absence of harsher legal 
provisions or a political will to crack down hard on 
outspoken newspapers, a new way of punishing 
the press has emerged – fines. “The foreign minis-
try sued me and I was sentenced to pay a fine of 
50,000 dollars,” Elbaz said. “As I cannot pay, I could 
go to prison.” William Ezechiel, former No. 2 at the 
Khartoum Monitor and now the editor a new pro-
south, English-speaking daily, the Sudan Tribune, 
said: “I had to deal with two lawsuits this year. They 
are a way of making us censor ourselves.”

Precarious but real freedom
From the viewpoint of newspaper editors 

subjected to both political and financial pressure, 
the overall climate for the Khartoum press may 
seem rather poor. But the outspoken style of the 
editorialists and columnists, especially those wri-

ting for the pro-south English-language dailies, 
is quite astonishing in a country that less than 
10 years ago was a relentless dictatorship. A 
Khartoum Monitor editorial on 18 March about 
Sudan being caught “between a rock and a hard 
place” accused China and Russia of making a di-
sastrous contribution toward the Darfur conflict. 
“They disregard human life and opt for quick and 
cheap gains,” the editorial said. “It is not solely 
the government of Sudan that kills its own peo-
ple, but it does so in collaboration with whoever 
helps it to reach these heinous levels of human 
rights violation.”

A vitriolic editorial in the same day’s issue 
of The Citizen condemned the use of the jan-
jaweed by “a racist regime that is in many res-
pects worse than the apartheid regime in South 
Africa, which at least had the dignity not to em-
ploy rape as a tactic of suppression.” Three days 
later, John Lemi Stephen wrote a column in the 
Sudan Tribune warning the government against 
the brutality of its policies in Darfur: “Those who 
used the iron fist to impose hardship on the po-
pulation in Darfur and other regions in Sudan will 
also have their own share one day; for it is written 
that the measure you give is the same you will 
receive from the people of this country.”

Although these articles might seem quite 
scathing, they did not result in any lawsuits or 
prosecutions, perhaps because the English-lan-
guage press has little impact in Khartoum. The 
Arabic-language media are monitored more clo-
sely. Easily irritated security services, which were 
not happy to have their responsibility for me-
dia regulation transferred to the National Press 
Council in 2003, are more likely to target the Ara-
bic-language press, especially as its publishers 
and editors are often dissidents who come from 
the same Islamist movement that helped to esta-
blish President Bashir’s National Congress Party 
as the ruling party.

William Ezechiel (Sudan Tribune)

Khartoum newspapers



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

9

Four journalists with the privately-owned 
dailies Al-Rai al-Shab, Alowan, Al-Adwaa and Al-
Sudani were, for example, arrested and held for se-
veral hours in the northern town of Marawi on 15 
August 2006 while investigating the plight of Amri 
region residents who had been displaced by the 
building of a dam. A journalist with the privately-
owned daily Al-Ayam was held overnight by police 
after being arrested on 16 August while investiga-
ting the expulsion of displaced people from land 
in Algazera province, south of Khartoum, that had 
been given to a foreign businessman. A reporter 
with the privately-owned daily Al-Sahafa spent 60 
hours in detention in early January for allegedly 
“insulting the president.” Such incidents, which 
were minor compared with what used to take 
place in the preceding years, stopped this year and 
promised press sector reforms have begun to be 
implemented.

Last year’s murder of Mohammed Taha, the 
editor of the daily Al-Wifaq, also stirred up trou-
ble within the media. Police found Taha’s headless 
body in Kalakala, 20 km south of Khartoum, on 6 
September 2006, a day after he was kidnapped by 
masked men from his home in the capital. A con-
troversial intellectual, he had been prosecuted on 
a charge of blasphemy in a closely-guarded trial 

Khartoum-based jihadists were initially 
suspected of Taha’s kidnapping and murder but 
the police investigation quickly led to the arrest 
of about 20 members of the Darfurian commu-
nity. The government meanwhile used article 39 
of the provisional constitution and article 130 of 
the code of criminal procedure to ban the me-
dia from referring to the investigation on the 
grounds that they could jeopardise it. Journalists 
were interrogated in the course of the investiga-
tion and one, employed by the pro-government 
daily Al-Rai al-Aam, was held for two weeks at the 
end of October. A reporter with Al-Sahafa was 
held for 12 days at the start of December for simi-
lar reasons. Al-Sudani was suspended at the start 
of February simply for reporting that the trial of 
the presumed killers was about to start. Even if 
they accept that the murder was carried out by 
Darfurians, Khartoum-based journalists believe 
that there are aspects to the case that have not 
been explained. One said: “Those who carried out 
the murder have been arrested, that’s a fact. But 
those behind it, that’s another story.”

Caught in the democratic transition’s 
cross-winds, Khartoum’s newspapers are in-
creasing their room for manoeuvre a bit more 
every year. “Sudan today has more freedom of 
expression and the no-go areas for the press are 
shifting as developments take place,” said Eltyeb 
Hag Ateya, the head of Khartoum university’s 
Institute for Peace Research. “The newspapers 
are playing a significant role in society,” he con-
tinued. “They are the ones that launch debates, 
analyse the news and question the government’s 
behaviour. It is thanks to them that we argue 
about Darfur.” Ateya has been working on new, 
democratic policies since 2003, as well as the le-
gislative reforms currently under way, including 
the overhaul of the press law. He is a respected 
academic who has little patience with the regi-
me’s shortcomings. He believes the media must 
not only be freed of the laws that stifle them, but 
must also rid themselves of the habits acquired in 
a “totalitarian society.” Al-Ayam editor Mahgoub 
Mohamed Salih makes the same point: “Our jour-
nalists have grown up under a dictatorial regime. 
They have got into the habit of censoring them-
selves.”

“The Sudanese press has conquered its 
freedom on its own,” Ateya nonetheless insists. 
Al-Sudani’s editor proudly refers to a key mo-
ment when Darfur rebels attacked El-Fasher 
airport and the adjoining military base on 25 

in 2005 as a result of a complaint brought by a 
fundamentalist group called Ansar al-Sunnah. A 
member of the Muslim Brothers community and 
often virulent in his criticism of the Darfurians, 
Taha referred in his newspaper in late 2004 to an 
Islamic manuscript more than 500 years old that 
raised doubts about the Prophet’s genealogy1. 
The article prompted Khartoum’s imams to or-
ganise big rallies to demand that Taha be put to 
death. The newspaper was suspended for several 
months as a result of the street protests and the 
outrage about the article.

Mohammed Taha (Al-Wifaq)

1 -  Entitled “The Unknown in the Life of the Prophet” and 
written by Al-Maqrizi, a Muslim historian, the manuscript says 
Mohammed’s father was not called Abdallah but Abdel Lat or 
“Lat’s slave,” an idol of the pre-Islamic era.



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

10

April 2003, and the Khartoum press announced a 
boycott on coverage of government activities in 
protest against the government’s ban on referring 
to the raid “while it rid the area of the rebels, which 
it expected to take two weeks.”1 

Forged in adversity, at a time when not a 
week went by without a newspaper being suspen-
ded and a journalist being arrested, the press has 
acquired a degree of freedom that will remain pre-
carious “as long as the laws are not changed and 
anyone can easily get a newspaper closed down,” 
said Ateya, who once ran the Sudan News Agency 
(Suna). 

The job of drafting the press law reform 
that everyone wants has been entrusted to Future 
Trends, a Khartoum think-tank run by Moham-
med Mahjoub Haroun, a Darfurian who is a former 
managing editor of the daily Al-Sahafi Al-Dowali 
and a ruling party member. “The CPA [the global 
peace accord signed between north and south in 
2005] has obviously increased the media’s room 
for manoeuvre but, because of the crisis that has 
emerged in Darfur, Sudanese society has still not 
received its peace dividend,” Haroun said, voicing 
concern about the slowness of democratic reforms 
and the consequences this could have. “As a result, 
the media are being buffeted by Sudan’s political 
instability,” he added.

Free to analyse
All the same, taboos are becoming less 

common. Darfur? “I cover it as I think fit,” says Ma-
hgoub Erwa of Al-Sudani. The International Crimi-
nal Court controversy?  “I have banned nothing,” 
said William Ezechiel of the Sudan Tribune. “Our 
room for manoeuvre on Darfur is the same as the 
government’s,” said Al-Ayam’s editor, veteran jour-
nalist Mahgoub Mohamed Salih. “Because not only 
are there different currents within the ruling party, 
with different views on the situation, but one also 
has to take account of the fact that the govern-
ment of national union now includes people from 
the south and former Darfurian rebels,” Salih said. 
“It is not a homogenous bloc. So it is subject to 
fluctuation according to circumstances.”

The Sudanese print media in fact reflect all 
sorts of viewpoints in columns, op-ed pieces, rea-
ders’ letters, analyses, reports and editorials on the 
issue of Darfur. Some articles blame the govern-
ment for the “appalling crimes” committed by the 
janjaweed. Others criticise the president’s obtuse 
behaviour towards the international community 
or maintain that, yes, the international community 
should try Sudanese. The editors that Reporters 
Without Borders met spoke with a great deal of 

freedom about the war that has emptied Darfur 
of at least a third of its inhabitants.

Everyone – Arabic speakers, English spea-
kers, journalists and academics – agrees in their 
analysis of the background to the tragedy. Erwa 
of Al-Sudani said: “When the clashes began in 
El-Fasher in 2003, the government made the 
mistake of not taking the Darfur question se-
riously. It opted for a purely security and military 
approach to the problem and disparaged the 
political aspect. The international community, for 
its part, uses the mistakes and the crimes for its 
own purposes and not to help us, the Sudanese, 
to put an end to this war.” Al-Sahafa’s Elbaz said: 
“Major crimes have been committed in Darfur by 
an irresponsible government. But the internatio-
nal community, obsessed by the terrifying image 
of the janjaweed, has not understood the crisis 
either and, as a result, proposes unrealistic solu-
tions.” Al-Ayam’s Salih added: “The foreign press 
is blinded and forgets the environmental and 
economic aspects of the Darfur question.”

There is one criticism of the international 
community and its news media that is repeatedly 
heard from Sudanese journalists and academics 
– that their take on Sudan’s crises is superficial. 
“The crisis in Darfur has its origin above all in a 

1 - The National Security Agency telephoned newspaper edi-
tors on 26 April and ordered them not to publish any reports 
about the clashes, on pain of having their issues seized. The 
Sudanese press complied until 3 May. Then, on 3 and 4 May, As 
Sharie Al-Siassi and Al-Sahafa published reports on the sub-
ject. The punishment was not long in coming. All copies were 
seized on 6 and 7 May.

Al-Sudani, Khartoum



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

11

serious deterioration in the region’s environment 
that encompasses the entire Sahel strip,” said 
Khartoum university’s Ateya. “Successive droughts 
and the growing shortage of water and pastures, 
combined with a demographic explosion that has 
doubled the region’s population in 20 years has 
transformed a range of tribal conflicts into a po-
litical and ethnic confrontation,” Ateya continued. 
“All these factors have destabilized life in Darfur. 
Losing sight of this perspective prevents one from 
understanding what is happening here and pre-
vents a just peace from being concluded.”

In his view, the international press should 
not, for example, ignore the famine of the 1980s, 
the earlier war between agrarian and pastoral Fur 
tribes and nomadic, camel-raising, Arabic-speaking 
tribes at the height of the drought from 1985 to 
1989. The foreign media should also bear in mind 
that there was a war in the west at the end of the 
1990s between Masalit and “Arab” peasants, and 
that the Sudanese army already used “Arab” tribes 
to fight John Garang’s SPLA in the south, and then 
the Zaghawas, whose territory straddles the Su-
dan-Chad border. “Darfur’s recent past is a series of 
small, forgotten wars,” Ateya said.

In Darfur, this viewpoint is defended at El-
Fasher university, which has 10,000 students. There 
Reporters Without Borders met Abu Elshir Abdel 
Raharman Yousif, a young Darfurian professor 
who proudly showed his faculty’s library, where a 
handful of students were studying, and two rooms 
equipped with computers by the United Nations 
Development Programme (UNDP). “The environ-
mental and demographic crisis in the three re-
gions and the competition between pastoral and 
agricultural tribes underlies what has become an 
international crisis,“ he said. “The rebels and the 
Sudanese government have played a poisonous 
role in the region, exploiting ethnic and tribal con-
flicts and, above all, the poverty of this people.” 
After the drought upset the existing equilibriums, 
the region’s people began leaving their ancestral 
lands in search of an alternative means of survival. 
“With firearms circulating easily, Darfur had a score 

of wars in the 1980s, pushing the tribes to crea-
te militias to defend their interests,” Yousif said, 
adding: “Solve the problem of access to water in 
Darfur and the fighting will stop.”

“Bit by bit, the accumulation of disasters 
may lead to a bigger disaster which, over and 
above the Darfur tragedy, would be Sudan’s des-
truction,” says Khartoum university’s Ateya. There 
is a real risk that, if the government of national 
unity resulting from the peace accord with the 
south were to fall, it would lead to the collapse of 
all the efforts undertaken in recent years to bring 
peace to Sudan and extend civil liberties, all this 
because of those who tried to put an end to the 
continent’s longest war.

“The current situation is creating major 
problems in the south, while implementation 
of the peace accord has ground to a halt,” said 
the Sudan Tribune’s Ezechiel, whose newspaper’s 
motto is “CPA and the unity of Sudan.” The war 
in Darfur is not a forgotten war, despite what 
the western press may sometimes say, he said. 
“If the international community continues to fo-
cus solely on the Darfur tragedy, without taking 
account of the Sudan problem in its entirety, we 
are heading for failure in the south and the west,” 
Ezechiel added. El-Fasher university’s Yousif said: 
“Bearing in mind, too, the extreme fragmentation 
of the rebel groups, any solution to the Darfur 
conflict that is not based on the prior unification 
of the rebel groups is completely unrealistic and 
counterproductive.” Khartoum university’s Ateya 
asked: “An international force would come and 
position itself between which groups, and to en-
sure implementation of what?”

In the absence of a serious statistical stu-
dy, Yousif says “no one is able to know the exact 

Mahgoub Mohamed Salih (Al-Ayam)

Isam Garad (Sudan TV) and Khalid Abu-Waraga (Sudan Radio)



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

12

figure for victims.” But he says he is convinced the 
figure of 450,000 dead used by some of the wes-
tern media, especially the US media, is exagge-
rated. “The number of direct victims of the war is 
probably between 80,000 and 100,000 dead,” he 
suggests on the basis of data that and his collea-
gues have managed to gather despite the many 
obstacles.

Six national
correspondents

Aside from the extreme mistrust they ins-
pire in humanitarian aid NGOs, public media cor-
respondents also have to cope with the fact that 
the international missions with a presence in Dar-
fur are heavily centralised in Khartoum. “The UN 
and African Union spokespersons are in the capi-
tal whereas the news is here,” the national radio 
correspondent said. Like journalists with the Arab 
media, Sudanese journalists are also viewed with 
suspicion by displaced persons, who often regard 
them as hostile and as sympathetic to the armed 
groups who forced them to flee. “All we have are 
own resources and modest salary, and yet we are 
in one of the country’s most troubled regions,” 
the Al-Rai al-Amm correspondent said. The others The Sudanese print media are rich in view-

points. Coverage of the Darfur crisis consists above 
all of commentary. There is hardly any reporting 
of facts obtained in the field. This is partly due to 
a lack of money and training, but also to a lack of 
will and to “apathy,” a word that often crops up in 
discussions. “I can write what I want on this ques-
tion in my newspaper, but it is hard for me to send 
a journalist into the field,” said Ezechiel. “On the one 
hand, the security situation is not good, and on the 
other, I cannot afford it.”

Some newspapers such as Al-Sudani and Al-
Sahafa boast of having correspondents in Nyala, the 
capital of South Darfur. Unlike their foreign coun-
terparts, Sudanese journalists can in theory go to 
Darfur without obtaining travel permits in advance. 
But they encounter the same dangers and restric-
tions when they are there. And regardless of how 
poorly trained or paid they may be, they are not 
going to venture into a terra incognita where their 
origin, their media’s political loyalties or a particular 
armed group’s fleeting interests could turn them 
into suspects or, worse still, into choice targets. For 
this reason, most Sudanese correspondents in Nya-
la and El-Fasher limit themselves to covering the 
activities of officials and if they leave the cities, they 
do so only in the company of African Union troops.

Despite all these limitations, Darfur’s three 
state capitals are not news “black holes.” At least six 
Sudanese public media correspondents are perma-
nently based in El-Fasher even if opposition sup-
porters refer to them as being “in the service of the 
government.” During a meeting with five of them 
at the information ministry’s local office, they above 
all complained of a lack of resources. “I send my arti-
cles by phone or fax, which costs me five Sudanese 
pounds a page, and I rarely go out because it costs 
me too much,” said the correspondent of the pro-
government daily Al-Rai al-Amm. Even the local 
correspondent of Sudan TV, the national television 
station, said the personnel he worked with “lack 
training” and “still use VHS cassettes in absence of 
additional resources.”

Abu Elshir Abdel Raharman (El-Fasher University)

agreed when the Suna news agency correspon-
dent summed up their situation as being “caught 
between the rock of the rebels and the hard place 
of the government.”

Amel Centre director Badawi, a young hu-
man rights activist who visits the camps every 
day and takes statements from victims with the 
help of lawyers affiliated to the organisation, ac-
knowledged that displaced persons “mistrust Su-
danese journalists and, more generally, those from 
the Arab world” unless they are accompanied by 
trusted people. In his view, news and information 
circulates poorly in Darfur, especially in the camps, 
“while you can see Al-Jazeera in the city.” His orga-
nisation plans to set up “listener clubs” for popu-
lation groups that have been the victims of vio-
lence. “Sudanese correspondents are not trained 
to cover war zones,” he said. “For lack of training 
and money, they stick to covering the activities 
of institutions, seminars, and sports and cultural 
events.”



D
a
rf

u
r 
:

A
n
 in

ve
st

ig
a
ti
o
n
 in

to
 a

 t
ra

g
e
d
y’

s 
fo

rg
o
tt

e
n
 a

c
to

rs

13

Conclusions and
recommendations

Like many wars around the world, Darfur’s 
crisis poses complex coverage problems for both 
the national and international media. The intrinsic 
problems – the large number of armed factions, the 
absence of a “front line,” the hostile nature of the 
terrain and lack of a distinction between comba-
tants and civilians – are deliberately compounded 
by the “bureaucratic fence” which the government 
in Khartoum has erected around the war zone to 
try to “regulate”and influence the work of the press. 
To this end, an entire panoply of administrative and 
security obstacles has been put in place, ranging 
from the need to obtain an entry visa and a special 
travel permit for Darfur to the ban on access to the 
camps for internally displaced persons.

The international media react to these obs-
tructions by approaching their coverage of Darfur 
in a spirit of “resistence.” But their opposition to 
a “hostile” government and, in some cases, their 
ignorance of the Sudanese context may lead them 
to break such basic rules of journalism as corrobo-
ration of facts, use of contrasting sources, impartia-
lity and objectivity. When reporting the worst atro-
cities, foreign journalists may sometimes offer a 
stereotyped image of Sudan focused solely on the 
suffering in Darfur. In these accounts, the “evil” that 
is the cause of this suffering embraces not only a 
supposedly monolithic government in Khartoum 
but also a civil society whose existence, diversity 
and involvement are unknown. This is why this re-
port has stressed the Sudanese print media, which 
are diverse and reflect the views of Sudanese hu-
man rights activists, university researchers and the 
local NGO world – views that find it hard to make 
themselves heard outside Sudan.

Conscious of the fact that the tragically 
abused peoples of Darfur are the first victims of 
everything that obstructs free and independent 
reporting in Sudan, Reporters Without Borders re-
commends that:

The Sudanese government should faci-
litate the issuing of visas to the foreign press and 
should relax procedures so that coverage of the 
war zones is as free as the security constraints allow. 
The authorities should stop blacklisting journalists 
regarded as undesirable and make it easier for both 
Sudanese and foreign journalists to access Darfur’s 
different regions. Mechanisms must be found for 
supporting the independent media, so that they 
do not have to depend on mainly state advertising 
(which the government can use to practise covert 

censorship) and so that national newspapers can 
extend their distribution network and increase 
their coverage of provincial news. Finally, broa-
dcasting should be extended and frequencies 
covering the entire country should be assigned 
transparently without political interference. Ra-
dio Miraya, the UN radio station, should be the 
first station to benefit from such an opening-up 
of the airwaves.

International organisations such as 
the UN and African Union should establish com-
munications programmes aimed at national 
actors (journalists and NGOs) in El-Fasher, Nyala 
and El-Geneina, as well as procedures for making 
it easier and safer for journalists to move about 
the Darfur region’s three states. They should sys-
tematically provide the international press with 
more information, including statistics. And their 
programmes for supporting and cooperating 
with the national media should take account of 
Sudanese journalists’ limited funding and lack of 
training.

The international media covering the 
Darfur crisis should not neglect Sudan’s civil so-
ciety and its media, should give them the chance 
to express their viewpoint outside of Sudan and 
should portray this vast, crisis-torn country in all 
its diversity and with all its internal contradic-
tions.
 
 

 

 


